5 клас Українська література



                         Навчальний тиждень 16.03.2020 - 20.03.2020

Урок №1
Тема. Україна часів Т. Шевченка. Картини довколишнього світу, природи в поезіях Т. Шевченка — інша, художня реальність, створена уявою митця (на основі повісті С. Васильченка «В бур'янах»)

«Мозковий штурм» (знати відповіді на питання)
▼ Де народився Т. Шевченко?
▼ Як називалась перша збірка письменника?
▼ Скільки років було Т. Шевченку, коли його викупили із кріпацтва?
▼ Коли помер Т. Шевченко?
▼ Чи вважаєте ви Т. Шевченка великим Кобзарем української поезії? Доведіть думку.


Матеріал для ознайомлення
— Тарас Григорович Шевченко — гордість і слава України. Його «Кобзар» — це найблагородніший супутник кожного українця. У повісті «В бур’янах» Степан Васильченко розповідає про родину, виховання та подальшу долю маленького Тараса. Батьки майбутнього Кобзаря працювали на панщині й поверталися додому геть виснаженими. Змалечку Тараса доглядала сестра Катерина. Родина Шевченків жила злиденно. їхня хата була чи не найгіршою в селі: кривобока, в дірках, стояла вона край села, як примара.
Тарас ріс не зовсім слухняним: то десь заграється, то завіється в полі, а потім із чумаками повертається додому. Та найбільше полюбляв хлопчик слухати сумні розповіді про кріпаччину й панів, про Сибір та страшну солдатчину. Тарас слухав ці невеселі оповіді, а на серці наче камінь лежав: так стискав його жаль. Справжнім святом був прихід кобзаря. Слова про героїчне минуле українського народу змушували хлопчика замислюватися над життям. Ось як описує цей епізод Степан Васильченко: «Тарасові завмирало чогось маленьке серце. А після виступу кобзаря чув він гомін дорослих: «Народ терпить, а як терпець увірветься — хай тоді не просять — і не помилують». Після сходин Тарас грався в гайдамаків: рубав бур’яни лозиною, ніби панам голови стинав. Пізніше Тараса віддали в навчання до дяка. Саме тут хлопчик вперше відчув потяг до малювання й словесної творчості. Цей потяг був непереможний та жагучий: «Хлопцеві мріялась позолочена книжка, у яку він по своїй вподобі вписував би вірші». Але дуже важко бути щасливим у нещасливому світі. Від непосильної праці та злиднів померла мати. Згодом помер і батько. Діти лишилися з мачухою. Тарас був «упертий, правдивий і гарячий», і тому, не захотівши миритися з несправедливими наріканнями мачухи, подався світ за очі. Після цього почалося не життя, а справжня мука. Хлопець був у дяка не лише за школяра, а й за наймита. Тарас ходив завжди голодний, босий і простоволосий узимку й улітку, у полатаній сорочці. Коли випадала хвилина, хлопець забирався в бур’яни й співав про тяжку долю сироти, про несправедливість та злидні, що існують у світі.
Повість Степана Васильченка «В бур’янах» глибоко вражає своїм драматизмом. За часів свого дитинства Тарас Шевченко знаходився в нелегкому становищі. Але його доля була долею всього українського народу. Пройде зовсім небагато часу, і колишній дяків наймит, що ховався в бур’янах, підійме свій могутній гнівний голос, і луною розкотиться по світу святе Кобзареве слово.


Завдання
1. Прочитати оповідання «У бур’янах» (підручник, ст. 187-194)
2. Виконати письмово завдання (у робочий зошит)
2.1. Тема оповідання:…………………..
2.2. Ідея: ……………………...
2.3. Основна думка:……………………………..
2.4. Композиція: три частини (записати у вигляді плану)
I частина: ……………………………….
II частина: ……………………………………
III частина: ………………………………………
2.5. Герої: ……………………..
2.6.Жанр: ………………………………

3. Словникова робота. (усно)
□ Старий стиль — календар, яким користувалися за часів Шев¬ченка.
□ Талан — доля, життєвий шлях.
□ Кукла — загорнутий у ганчірку жований хліб.
□ Кармелюк — ватажок повсталих селян на Поділлі.
□ Плахта — жіночий одяг типу спідниці.

4. Читання твору.

5. Рубрика «Знайди в тексті» за питаннями (усно)
▼ Яку долю ненародженої дитини побачила бабуся?
▼ Чим годувала Катря маленького Тараса?
▼ Куди ходить гуляти малий Тарас?
▼ Як родина Шевченка почула чумаків?
▼ Як Катря знайшла Тараса?
▼ Що розповів про свою пригоду малий Тарас?


6. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Виконати тестове завдання (письмово)
1. У якого пана був кріпаком батько Шевченка?
А Енгельгардта;
Б Енгельса;
В Енвельгардта;
Г Ентельгардта.
2. «Одна неволя панська, друга —...» Продовжте фразу з твору:
А особистісна;
Б сімейна;
В царська;
Г армійська.
3. Чому вночі з 26 на 27 лютого старого стилю в хаті Шевченків блиснув вогник світла?
А Помер Григорій Шевченко;
Б народилася сестра Тараса — Катерина;
Г святкували визволення з кріпацтва;
Г народився Тарас Шевченко.
4. Як пояснили баби появу немовляти?
А «Приніс лелека»;
Б «Знайшли в коноплі»;
В «Підкинула зозуля»;
Г «Знайшли в капусті».
5. Яку долю пророкувала сусідка Тарасові?
А Що він відніме волю в панів;
Б що він принесе нещастя родині;
В що він стане царем;
Г що він знищить свого пана.
6. Чому одного квітневого вечора родина мала невеселу вечерю?
А Бо не було чого їсти;
Б бо пан змушував батьків працювати вночі;
В бо Тарас десь дівся;
Г бо родина отримала сумна звістку.
7. Хто допоміг Тарасові дістатися додому?
А Кріпаки;
Б чумаки;
В пан;
Г сусідські діти.
8. Чому мати кепкувала з Тараса?
А Тому що він був замурзаний;
Б тому що він хотів подорожувати з чумаками;
В тому що він дивно співав;
Г тому що він розповідав надзвичайні історії.
9. За словами батька, на кого мав бути схожим Тарас у майбутньому?
А На Хмельницького;
Б на Ковпака;
В на Кармелюка;
Г на Бандеру.
10. Якого птаха автор порівнює з артистом?
А Півня;
Б солов’я;
В папугу;
Г горобця.
11. Що дала їсти Катря малому Тарасу?
А Бублик;
Б жовану куклу;
В кашу;
Г м’якиш.
12. Де минуло дитинство Т. Шевченка?
А У Миронцях;
Б у Микитівці;
В у Кирилівці;
Г у Києві.

7. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Дати (усно) відповіді на питання (1-10) на ст.194


Урок 2,3
"ПРИРОДА В ПОЕЗІЇ "ЗА СОНЦЕМ ХМАРОНЬКА ПЛИВЕ". КАРТИНИ ДОВКОЛИШНЬОГО СВІТУ, ПРИРОДИ В ПОЕЗІЇ «САДОК ВИШНЕВИЙ КОЛО ХАТИ»

Прослухати за посиланням
2. Проведіть дослідження над змістом твору й виконайте самостійно ( без інтернет- джерел) стислий аналіз поезії
Стислий аналіз поезії
Тема твору( про що у творі розповідається) - зображення...
Ідея твору( що у творі звеличується) - звеличення( оспівування)...
Основна думка твору-......

4. Виконайте дослідження - порівняння художніх особливостей твору, заповнивши таблицю.
Дослідження - порівняння

Художні
засоби
«Садок вишневий коло хати»
«За сонцем хмаронька пливе»
1. Метафора


2. Епітети


3. Порів­няння


4. Зорові образи
( ті, які ми бачимо у вірші)


5. Слухові образи
( ті, які ми чуємо)



Домашнє завдання.
1. Опрацювати статті підручника на ст. 195, 196
2. Вивчити одну поезію ( на вибір ) напам’ять

                           Навчальний тиждень 30.04.2020 - 03.04.2020

Урок 4 
Павло Тичина.  Майстерне відтворення краси природи, яка надихає ліричного героя й зміцнює його патріотичні почуття. «Не бував ти у наших краях!»
Очікувані результати:
- знати цікаві факти з життя поета;
- уміти виразно читати поезії Павла Тичини;
- робити ідейно-художній аналіз поезії «Не бував ти у наших краях!»;
- визначати художні засоби, що яскраво відтворюють красу природи.

                                              Завдання.
1. Прочитайте в підручнику на ст.199 інформаційну статтю про поета.2. Узагальніть опрацьований матеріал (письмово, у робочому зошиті), склавши інформаційне ґроно "П. Тичина". У ньому розмістіть інформацію про таланти, захоплення Павла Григоровича. Фото в центрі можна не вклеювати, а просто написати прізвище письменника.

                                             Зразок оформлення ґроно
                                            
3. Послухайте поезію П.Тичини "Не бував ти у наших краях" за посиланням ТУТ. (Заплющіть очі й постарайтесь уявити зображене в поезії.)
                                  Матеріал для ознайомлення
- Вірш побудований у формі незримого діалогу, суперечки, протиставлення. Поет захоплюється красою свого краю, його мужніми, працьовитими, співучими людьми й ставить їх як приклад своєму уявному співрозмовникові, песимісту, якого завжди бачить «в сльозах».

4. Виразно прочитайте поезію самостійно. Дайте відповіді на питання (усно):
• Який основний мотив вірша?
• У якій формі побудовано твір?
• Які почуття, на вашу думку, виникали в душі поета, коли він писав вірш?  • Земляки П.Тичини, за його словами, «не люблять, не вміють ридати, ...не можуть без пісні і нивки зорати». Назвіть риси характеру, які, на думку поета, притаманні українцям. Що виховало в них ці риси характеру?
• Як, на думку автора, впливає на людину природа? Чи згодні ви з таким баченням?
                             Словникова робота.
 Курган – поховальний пам'ятник, штучний пагорб, насип над стародавнім похованням. В Україні поховальні кургани-насипи здавна називають могилами.
Чорна могила – одне з найвідоміших давньоруських поховань. За переказами, тут покоїться прах князя Чорного - легендарного засновника Чернігова. У кургані археологи знайшли мечі, шаблі, списи, кольчуги, щит із мідним обкуттям, посуд.

5. Виконайте стислий аналіз вірша «Не бував ти у наших краях!» , заповнивши таблицю.
Тема

Ідея

Основна думка

Жанр

Художні засоби
Метафори

Епітети

Порівняння

Домашнє завдання.
Виразно читати поезію «Не бував ти у наших краях!»; розповідати про поета, опрацювавши сторінки 199-200. Скласти вірш, присвячений рідному краю (за бажанням).


Урок 5   
П. Тичина. „Гаї шумлять…», «Блакить мою душу обвія­ла…». Майстерне відтворення краси природи, вираження життєрадісності, патріотичних почуттів засобами художнього слова. Мелодійність віршів П.Тичини
Очікувані результати:
виразно читати поезії Павла Тичини; 
- робити ідейно-художній аналіз поезій «Гаї шумлять …», «Блакить мою душу обвіяла...»;
- визначати художні засоби, що яскраво відтворюють красу природи.
                                                                  Завдання
1Розгорни підручник на ст. 200 і знайди поезію « Гаї шумлять».  Прослухай аудіозапис поезії, під час якого слідкуй за текстом. 
Аудіозапис ТУТ

2. Дослідження над образною системою твору.
  • Випиши з тексту зорові образи. Впиши їх у таблицю.
  • У другу колонку випиши дії цього образу або його опис.
  • Визнач художній засіб, яким створено образ (зразок дослідження вписано в таблицю).
Зорові образи
Цитати з твору
Художній засіб
Гаї, гай
шумлять; мріє над річкою
метафора













Ліричний герой
Я йду, іду - зворушений
епітет
§     
   3. Опрацюй статтю підручника на ст. 201 і  зроби висновок із спостереження, відповівши собі на запитання: «Яким я побачив( ла) ліричного героя в цій поезії? Якою людиною він є? Що його вражає? Чим він милується і чому? Який настрій загалом передає поезія?
   
    4. Розгорни підручник на ст. 201 і знайди поезію « Блакить мою душу обвіяла». Прослухай аудіозапис поезії, під час якого слідкуй за текстом. 
    
    5. Дослідження художньої образності твору.
       Випиши з поетичного твору метафори та порівняння і заповни таблицю.
Метафори
                      Порівняння                    
Гаї шумлять

Струмок серед гаю, як стрічечка

§  Зробити висновок, пояснивши, чому саме метафори й порівняння були використані поетом для створення образності твору?У чому вони йому допомогли? 

Домашнє завдання.
1. Одну із поезій П. Тичини, яка тобі найбільше сподобалася, вивчи напам'ять.
2. Опрацюй статтю на ст. 201.

                         
                                  Навчальний тиждень 06.04.2020 - 10.04.2020

Урок 6 
Євген Гуцало. Основні відомості про письменника. Вічне протистояння добра і зла – наскрізна тема світового мистецтва. Порушення цієї теми в оповіданні «Лось». 
Знати: основні відомості про життєву долю Є. Гуцала;  зміст оповідання; як варто ставитися до живої природи.
Уміти: давати поширені відповіді на запитання, підтверджуючи їх цитатами з твору; бережливо ставитися до природи.


Урок 7 
Євген Гуцало. Оповідання «Лось». Вічне протистояння добра і зла - наскрізна тема світового мистецтва
Очікувані результати:
-        знати зміст оповідання Є. Гуцала «Лось» , визначити  ідейно-тематичну спрямованість, визначити жанр, виділяти та пояснювати в оповіданні найбільш вражаючі фрагменти;

-        уміти характеризувати образи, давати власну оцінку зображуваному.
Виконай завдання до уроку, перейшовши за посиланням.


             Навчальний тиждень 13.04.2020 - 17.04.2020

Урок 8 
Підсумковий урок по творчості Т. Шевченка, П.Тичини, 
Є. Гуцало
1. Виконай тестові завдання за посиланням та отримай оцінку.
Код доступу 597925
2. Використовуючи художні засоби з поезії Павла Тичини, напиши (у робочий зошит) твір-мініатюру на тему „Мій рідний край”. 

Урок 9
Максим Рильський. Основні відомості про поета. Краса рідної природи й відтворення її засобами поетичної мови. «Дощ» («Благодатний, довгожданий…»)

2. Виконайте завдання до уроку за посиланням.
3. Подивіться відео за посиланням. Бажаю вам гарного настрою!

                     Навчальний тиждень 21.04.2020 - 24.04.2020

Урок 10  
Єдність людини і природи, зв’язок між станом людської душі та довкіллям. "Осінь-маляр із палітрою пишною…"
Подивись презентацію, виконай завдання до уроку.
Передивись відеоролик “М.Рильський “Осінь-маляр із палітрою пишною...”. Гарного дня!

Урок 11
 Урок мовленнєвого розвитку. Художній етюд про природу (письмово)
Виконай завдання до уроку за посиланням.
Подивись відеоролик. Нехай він надихне тебе на творчість. Успіхів!

Навчальний тиждень 27.04.2020 - 30.04.2020

Урок 12
Григір Тютюнник. Коротко про письменника. «Дивак». Ідея неповторності й багатства внутрішнього світу людини. Паралельність і єдність двох світів − природи й людини, зображені в оповіданні
Очікувані результати:
- знати основні біографічні відомості про письменника, знати зміст оповідання "Дивак", його тематичну спрямованість;
- уміти давати характеристику літературного героя.
Виконай завдання до уроку за посиланням

Урок 13
Допитливий, чуйний, добрий хлопчик Олесь, його жага пізнати загадковий світ природи, уміння фантазувати, уявляти. Гідна поведінка Олеся як позиція особистості
Очікувані результати:
-уміти характеризувати образи дійових осіб, добираючи цитати для підтвердження своїх думок; 
-висловлювати власні міркування про характер Олеся, оцінювати    його незвичну поведінку; розвивати своє мовлення, творче мислення, уяву.
Виконай завдання до уроку за посиланням


                       Навчальний тиждень 04.05.2020 - 08.05.2020

        Урок 14
Урок виразного читання оповідання Г.Тютюнника «Дивак». Художнє читання описів природи
Очікувані результати:
-уміти робити ідейно-художній аналіз твору, з'ясувати роль описів природи у творі;
-виразно читати текст, переказувати його, розглядати точність і лаконічність описів природи в оповіданні, висловлювати власні міркування з порушених проблем.
Виконай завдання до уроку за посиланням


 Урок 15
Микола Вінграновський. Основні відомості про письменника. «Сіроманець». Захоплива і драматична історія про хлопчика й вовка як приклад гармонії людини й природи. Гуманізм повісті
Очікувані результати:
- знати ідейно-художній зміст повісті, визначити його тему й ідею; 
- уміти характеризувати головних персонажів, аналізувати факти.

                 Навчальний тиждень 12.05.2020 - 15.05.2020

            Урок 16 Доброта, вигадливість, рішучість Сашка, його здатність на самостійні вчинки, особливо у відстоюванні своєї позиції

Очікувані результати:
- знати й уміти переказувати зміст твору, знаходити в тексті приклади гуманного ставлення до природи та коментувати їх;
- уміти аналізувати образи художнього твору.
Виконай завдання до уроку за посиланням

          Урок 17

Гуманізм повісті "Сіроманець". Презентація власного закінчення твору

Виконай завдання до уроку за посиланням

Тестові завдання (у рамках підготовки до конторольної роботи) по твору М. Вінграновського "Сіроманець" активні до 18.05.2020 (20 год) за посиланням  https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=597246

                      Зверніть особливу увагу!!!
  Любі п’ятикласники, от і наближається до завершення навчальний рік. Але перед нами стоїть ще одне важливе завдання – написати дистанційну перевірочну контрольну роботу. Для цього вам необхідно повторити матеріал, вивчений протягом дистанційного навчання (підручник ст. 187- 223)
       
     Учні 5-Г, 5-Д пишуть контрольну роботу 19.05.2020 з 14.00 до 16.00, але на виконання тестових завдань відводиться 45 хв. Виконати роботу можна лише ОДИН раз.

       Учні 5-А, 5-Б, 5-В пишуть контрольну роботу 20.05.2020 з 14.00 до 16.00, але на виконання тестових завдань відводиться 45 хв. Виконати роботу можна лише ОДИН раз.

Навчальний тиждень 18.05.2020 - 22.05.2020
                
                       Урок 18 
Контрольна робота з теми "Рідна Україна. Світ природи"
Контрольну роботу 19.05.2020 виконують учні 5-Г, 5-Д класу. Обов'язково вкажіть своє прізвище і клас.
 Виконайте тестові завдання за посиланням 
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2607150 

Тести доступні з 14.00 до 16.00
Час виконання  - 45 хв.
                          Бажаю успіху!

Контрольну роботу 20.05.2020 виконують учні 5-А, 5-Б, 5-В класів. Обов'язково вкажіть своє прізвище і клас.
 Виконайте тестові завдання за посиланням 
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9520313
Тести доступні з 14.00 до 16.00

Час виконання  - 45 хв.
                          Бажаю успіху!
Для тих учнів, у кого були технічні проблеми і вони не виконати контрольну роботу, ще одна спроба виконати тест за посиланням
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2024718
Тест доступний до 18.00

                          Урок 19
Література рідного краю. Марія Сергіївна Ясакова-Рудик. Казка "Хлопчик Запитайко і його мрія"
Подивись презентацію і виконай завдання, вказані в ній.


            Навчальний тиждень 25.05.2020 - 29.05.2020
           Урок 20
Урок позакласного читання. Повість - казка сучасного письменника І. Андрусяка "Стефа та її Чакалка"
Виконай завдання до уроку за посиланням


      Урок 21
Підсумковий урок. Література, рекомендована для прочитання влітку.
Література, рекомендована для читання влітку.

Записи про прочитане раджу вносити у щоденник читача.

Немає коментарів:

Дописати коментар